Orkesterkonsert
Med en flygande start i 200 knyck river vi igång en säsongsöppning full av spelglädje tillsammans med vår nye konsertmästare Emil Jonason, som kallats för ”klarinettens Yngwie Malmsten”.
Kungliga Musikhögskolan, Valhallavägen 105
150-360 kr
2 timmar inkl paus
Vinbar & café öppnar 45 min innan konserten och har öppet i pausen. Förhandsbokning till pausen går att göra innan konsertstart.
Följ oss på sociala medier
Med en flygande start i 200 knyck river vi igång en säsongsöppning full av spelglädje tillsammans med vår nye konsertmästare Emil Jonason, som kallats för ”klarinettens Yngwie Malmsten”. En höststart i sällskap av bland andra Rossinis variationsverk för klarinett och blåsorkester, Stravinskijs Eldfågeln och ett par nyskrivna verk som hyllar blåsmusikens 500 år i Sverige; Jormins hyllning till freden och en festfanfar av Ankarblom. Vi får verkligen visa vad vi går för och vi hoppas att du blir lika inspirerad som vi över blåsmusikens kraft i denna ösiga öppningskonsert.
Emil Jonason, klarinettist, är Blåsarsymfonikernas nye konsertmästare. Han har omnämnts i internationell press som ”lifting the bar from what we can expect from the clarinet” och “…the Yngwie Malmsteen of the clarinet.”Emil har vunnit flertalet priser, bland andra Kaleidoscope International Music and Vocal Competition i Los Angeles 2019, turnerat till Europas mest prestigefyllda konserthus och uppträtt vid Nobelprisutdelningen. Han är även lektor i klarinett vid Musik och Operahögskolan vid Mälardalens universitet i Västerås.
Emil Eliasson har dirigerat de professionella symfoniorkestrarna såsom Norrköpings Symfoniorkester, Symfoniorkestern vid Norrlandsoperan, Gävle Symfoniorkester, Dalasinfoniettan, Västerås Sinfonietta, Kungliga Filharmonikerna och Odense Symfoniorkester. Emil har även arbetat med operaproduktioner på Wermland Opera, Läckö Slott, Vadstena-Akademien, Kungliga Operan och Folkoperan och varit assisterande dirigent vid Staatsoper Berlin. 2015 tilldelades han Crusell-stipendiet och 2019 även Sixten Gemzéus stora musikstipendium som är Sveriges största musikstipendium.
För att celebrera Svensk blåsmusik 500 år, har jag skrivit stycket kallat Ad pacem. Jag fick i hösten-22 det lite utmanande uppdraget att skriva ett stycke som skulle fungera för samtliga nio professionella ensembler involverade i beställningen; ett stycke i för varje enskild ensemble förhoppningsvis gott anpassade arrangemang/ orkestreringar. Ad pacem är latin och betyder ”till freden”, ”för freden”- eller ”i strävan mot freden”. En aktuell titel i dessa dagar; stycket blev också klart just kring datumet för ettårsdagen av Ukrainakrigets början. En gång i tiden användes musik och musiker för att gjuta mod i soldater som skulle gå ut på slagfälten. Detta är istället en vision i musikalisk dräkt om klokskap, reflektion och eftertanke; en samtida marsch för fred.
Läs mer om verken i konserten här
Konserten ges även lördag den 16 september i Crusellhallen i Linköping under Blåsmusikfestivalen
Emil Jonason
Solist
Blåsarsymfonikerna
Emil Eliasson
Dirigent
Karl Johan Ankarblom
Hins Kall: Fanfar* (2023)
Ethel Smyth
Ouvertyr till The Wreckers (1906). Arr: Anders Högstedt
Ilari Hylkilä
Taiga (2016/2018)
Gioacchino Rossini
Introduktion, tema och variationer (1819). Arr: Anders Högstedt, solist: Emil Jonason
Cindy McTee
Circuits (1990)
Anders Jormin
Ad Pacem* (2023)
Igor Stravinskij
Svit ur Eldfågeln (1919). Arr: R J Faulds.
*Beställt i samarbete med Nätverket för professionell blåsmusik i Sverige